Donnerstag, 25. März 2010

Ябълков щрудел - Wiener Apfelstrudel

Наскоро проведох малко, спонтанно запитване под формата на анкета:

Какво ще очакваш и занапред с интерес в блога ми?

Изчаках 100 гласа и резултатът бе следния:

Торти - 63 (62%)
Бутер-тесто 17 (16%)
Ястия - 17 (16%)
Друго - 5 (4%)
От всичко по малко - 34 (33%)
Ново - Австрийска кухня - 34 (33%)

И така.. торта за днес нямам, но денят е чудесен и подходящ за начало на нова кулинарна категория: 'Австрийска кухня'.

И както се досещате от заглавието на поста, ще си поговорим за

Wiener Apfelstrudel

Ябълковият щрудел е едно от многото традиционни виенски ястия от времето на Хабсбургската монархия (16в.), явили се като вкусно и достъпно и за обикновените хора от народа. Произходът му вероятно е повлиян от византийската, арменската и дори турската кухни, към които могат да се открият следи в историята на Виена.
Древният и първоначален корен на ястието (сладък десерт от тънки кори и пълнеж) би могъл да се търси на Арабския полуостров през Египет, Палестина и Сирия разпространен до Турция, а оттам покрай различните завоевателни походи и на Балканите. В периода на Хабсбургите, рецептата за ябълков щрудел е усвоена във Виена от Унгария. По време на турските обсади през 16-ти и 17-ти век, унгарците научават рецепта и начин за приготвяне на изключително тънко, разтегнато на ръка тесто.
В писмени източници ябълковият щрудел за пръв път е упоменат през 1696г. Чрез Мария-Тереза печели популярност и се превръща в обичан виенски специалитет и за аристокрацията.

Научавайки всичко това, реших да потърся рецептата за Wiener Apfelstrudel именно в двора на Императорския дворец Schönbrunn. Вярна посока, натъкнах се на Apfelstrudelshow im Café Residenz, за което ще ви разкажа :-)

Няколко стъпала отделят кафе Residenz



от малката, уютна кухня,







в която се приготвя ябълковия щрудел пред очите на посетителите.

От какво и как,



също и традиционната рецепта



сподели с нас Корина, изключително сръчно и мило момиче.

За тестото:

250гр брашно
щипка сол
1 яйце
100мл хладка вода
20мл олио

Брашното се пресява, прави му се кладенче и в него яйцето, олиото, щипка сол и водата. Замесва се гладко тесто, което се оставя за половин час в.. купа с олио: става особено еластично и приятно за работа.
През това време се приготвя плънката:

1000-1100гр червени, леко кисели ябълки, почистени и обелени
150гр галета
150гр канелена захар
170гр стафиди
50гр масло
сок от един лимон
ром

Стафидите се накисват за едно денонощие в ром, хубаво да се опиянят.

Галетата се запържва в маслото до златисто.

Канелената захар се приготвя от 140гр кристална захар + 10гр канела

Ябълките се нарязват на шайби или по-малки парчета, като се пръскат с лимонения сок, за да не потъмняват. Добавят се стафидите и озтатъка от рома, златистата галета, канелената захар и се разбърква добре.

Оставя се настрана и идва ред на тестото.

Подготвя се леко влажна, достатъчно голяма кърпа, която се застила върху работната маса. Тестото се приплесква леко с пръсти по краищата,



оформя като миниатюрно хълмче



и леко разточва в кръг.



Дотук всичко бе ясно и познато. Последвалото упражнение обаче проследих с огромен интерес, искрено възхищение и неуморно щракащ фотоапарат!

















За по-малко от минута Корина разтегли с ръце тестото, отряза останалите по-дебелки кантове от краищата (могат да се ползват като кръпки, в случай че се появят дупки по тестото) и показа желаната дебелина на тестото :-D

Върху така разтегленото до тънка кора тесто се изсипва подготвената плънка.



Тя не се разпределя по цялата кора, а само в единия край.



След това с помощта на кърпата



и едно движение с ръце се навива на руло.



Готово :-) Почти..



Краищата на щрудела се завиват и прищипват при откъсване на излишното пaрче,



така че при печенето плънката да не се разсипе навън.



Пренася се с помощта на кърпата и поставя в намаслена тава, като се внимава да лежи върху ръба образуван от края на кората.



Намазва се с разтопено масло



и се пече на средна скара, 190°C, до златисто. Веднага след изпичането се намазва още веднъж с масло. Наръсва се с пудра захар и се оставя за поне половин час да поизстине преди да се разреже. Сервира се с ванилиев сос.

За ванилиевия сос:

3 жълтъка
2с. л захар
2с. л ванилиева захар
1с. л нишесте
1 ванилиева шушулка
350мл пълномаслено прясно мляко

Ванилиевата шушулка се разрязва по дължина и с тъпото на ножа се изчегъртва съдържанието. Жълтъците, кристалната и ванилиева захар, нишестето и ванилията се смесват. Добавя се и прясното мляко, и ванилиевата шушулка. На слаб огън се разбърква леко докато сместа се хомогенизира и сгъсти. Изважда се шушулката и сосчето се ползва топло.

Ето и моя щрудел:



Нека се има впредвид, че с упоменатото количество продукти по-горе в рецептата, се приготвя огромен щрудел. Аз ползвах половината доза и завих две мънички рулца.
По собствено желание могат да се прибавят и малко бадемови ядки в плънката.

59 Kommentare:

  1. Аз се нареждам тук няколко пъти на опашката :)))
    Ужасно много харесвам ябълкови щрудели, а твоето предложение и на ванилов сос съвсем ме разтопи :)))
    Чудесни снимки си направила :)
    С нетърпение ще очаквам още много вкусни рецепти от австрийската кухня.
    Много усмивки :)

    AntwortenLöschen
  2. Диме, благодаря за виенската приказка, която ни разказа. Щрудела изглежда приказно.

    AntwortenLöschen
  3. С голям интерес прочетох всичко.Снимките са страхотни и пренасят в уютната атмосфера на това местенце,а твоят щрудел изглежда много апетитно!
    Хубав ден:))

    AntwortenLöschen
  4. Много вкусно изглежда!
    А ябълката направо от Снежанка сте я свили...
    :)
    А аз ще се опитам да направя огромен щрудел, че доста гладни гърла има около мен.
    :)

    AntwortenLöschen
  5. Ооо, Ина.. щруделът приготвен от Корина бе страхотен на вкус :-D

    Благодарност за интереса, Деси!


    Милият ти коментар ме усмихва, Миленка :-)
    Хубав ден и за теб!

    El, добре дошла из страниците на блога ми!
    Успех в приготвянето :-)

    Поздрави и :-) за всички ви!

    AntwortenLöschen
  6. Дими, невероятна си! Успяваш винаги да ме изненадаш много приятно! С голямо удоволствие се пренесох в уютната атмосфера на кухнята на кафе Residenz. Интересни неща ни показваш. Щруделът едва ли ще ми излезе скоро от главата, изглежда неустоимо вкусно!

    AntwortenLöschen
  7. Дими,
    Благодаря ти за разходката до Schönbrunn и тази чудесна идея за презентация. Създаде ми огромно удоволствие с информацията, поясненията и снимките в нея.
    Твоят щрудел е неустоимо изкушаващ, и сигурна съм още повече - ароматен и вкусен.
    Хубав, слънчев и усмихнат ден - Благовещение, Диана

    AntwortenLöschen
  8. Страхотно кулинарно пътешествие,Дими!
    Благодаря ти за труда ,който си вложила!
    Усмивки и прегръдки! :-))

    AntwortenLöschen
  9. О,Дими,това е изумително.Благодаря ти за удоволствието,което ми донесе с този репортаж.Страхотно,страхотно,страхотно....

    AntwortenLöschen
  10. Честито Благовещение Дими,
    Отново ме накара да се връщам няколко пъти в блога ти. От него струи толкова топлина и нещо , което за съжаление думите не могат да предадат. Прекланям се пред таланта ти да ни прадставяш красиво вкуснотийки.Слънчеви и прекрасни великденски празници ти пожелавам!!!

    AntwortenLöschen
  11. Честито Благовещение, Дими!

    Иска ми се да присъствам и аз на такава демонстрация, но докато това се случи, твоят фото-водител в това кулинарно пътешествие ще ми стигне да задоволя желанието си.

    Колкото до щруделът, той е един от любимите ми сладкиши с плодове. С удоволствие и огромно нетърпение /последното е предизвикано от ограниченото ми време напоследък, а и от предвкусваното гастрономическо пиршество/ ще пробвам тази рецепта :)
    Благодаря ти, че сподели всичко това !

    AntwortenLöschen
  12. Честит да е днешния празник, приятели!

    Ивейн, Диани, Краси, Йоли, Софи.. толкова ми е драго, че съм успяла за момент да ви пренеса в малката пекарна на виенския щрудел, че посещението е било интересно и ви е харесало :-)

    Поздрави сърдечни!

    AntwortenLöschen
  13. Благодаря за прекрасната разходка, Дими!
    Страхотно преживяване.
    А твоя щрудел е прекрасен,
    само нямаш снимки как мяташ кората:)
    Честито Благовещение и
    още нови срещи с Австрийската кухня!

    AntwortenLöschen
  14. Невероятен разказ, рецепта и снимки! Благодаря ти, Дими! Със сигурност ще го направя!

    AntwortenLöschen
  15. Благодаря ти, Diva! Сигурна съм, че ще ти се услади щрудела, когато намериш време да го приготвиш.. идва Великден и всъщност е време за козунаци :-)

    Дани, :-)))

    Ще ми е драго, Ева!

    О, Райна, има и филмче - не от мен, де.. и не с очарователната Корина: apple strudel youtube

    Вкусна, мирна и благословена празнична вечер!

    AntwortenLöschen
  16. Дими, страхотна публикация. Благодаря за доставеното удоволствие. Много обичам ябълков щрудел.
    Честито Благовещение!
    И хубава, хубава пролет от мен :)

    AntwortenLöschen
  17. Родителите ми бяха във Виена преди месец-два. Тогава питах майка ми за типични Австийски ястия и първото нещо, което ми каза, бе този щрудел.

    Благодаря ти, Дими, за удоволствието, което ми достави, виртуално да се пренеса в това прекрасно, уютно местенце и да наблюдавам изключително талантливото момиче!

    Непременно ще опитам и рецептата, страхотна е! :-)

    Сърдечни поздрави от мен!

    AntwortenLöschen
  18. Дими, чудесна публикация! Насладих се на приказката в картинки. Да му се доправи на човек щрудел :).
    Благодаря ти, че сподели с нас. Усещам че ще съм от феновете на австрийската кухня ;).

    AntwortenLöschen
  19. Благодаря, Зори! Нека да е хубава! И здрава, спорна, усмихната пролетта :-)

    O, да! Ябълков щрудел се предлага задължително във всеки стар, виенски локал - ресторант, кафене или сладкарница.. А какво още изброи майчето ти, Ирина?

    Усмихна ме, Теди :-D Благодаря за интереса и положителния коментар!

    Поздрави и слънчево днес :-)

    AntwortenLöschen
  20. Освен ябълковия щрудел, са хапвали нещо, което на мен ми прилича на чийзкейк - ето тук можеш да видиш снимка http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs128.snc3/17571_1183968966877_1457832890_30407071_2099683_n.jpg Може би е правен с тази обезвкусена извара, която и ти ползваш :-) Хапвали са го в ресторант в Залцбург, много ме впечатли канелената декорация с лика на моцарт и шоколадовия ключ сол :-)
    И със сладкишите се изчерпват до тук, повече месото обичат :-D
    Kато ходят в Австрия (те за втори път ходят там на ски), винаги купуват всякакви трайни и нетрайни колбаси. Бяха донесли едни малки кренвирши (wurst мисля, че се казват на немски), също така различни шпекови салами, такива за които ти говориш в рецептите си. Изобщо, от към колбаси, не можем да им стъпим на малкия пръст. Тук всичко, което се продават е пълно със сланина, соя, смлени кокали и вътрешности. Затова родителите ми се възползват да купуват качествени неща от там, а после имаме един месец да доизяждаме :-D

    Много ще ми е интересно да следя категориата "Австрийска кухня" :-)

    Усмивки и слънчев ден!

    AntwortenLöschen
  21. Дими, аз вчера те посетих и се разходих с теб, не можах обаче да ти благодаря за чудесната виртуална разходка... (дойдоха ми гости).

    Благодаря ти от сърце, беше много интересно за мен! :–)

    Пиленцата ги направих още на следващия ден и станаха много хубави (и доста охранени), но аз съм бавна в писането и оформянето на поста... надявам се да успея днес да го пусна!

    Вчера правих и курабии пиленца (много се запалих от тази идея) децата днес ги занесоха в училище да се почерпят – нали започва ваканцията!

    Весел, слънчев ден Дими!

    AntwortenLöschen
  22. Страхотен пост! Много професионални снимки. Много, много ми хареса всичко!
    Илиян

    AntwortenLöschen
  23. Чудесен фото-разказ Дими,благодаря!
    Непременно ще се възползвам от рецептата,щрудела изглежда прекрасно!
    Хубави събота и неделя пожелавам!:)

    ....а с Блогър и аз имам технически трудности понякога.

    AntwortenLöschen
  24. Да.. точно такова е, Ирина: Topfentorte :-) И точно с тази извара, която е доста фина, прилича с консистенцията си на крема сирене или на 'Филаделфия', но няма вкус Или поне не достатъчно конкретен. Може да се овкусява по желание: солена, сладка..
    Ох, колбасиии.. това е слабото ми място!
    В Унгария също са прекрасни!
    Все още нямам идея за следващото ястие от 'Австрийска кухня'.. но ще го измислим със съпружето :-)

    Сърдечни поздрави и :-)

    AntwortenLöschen
  25. Приятно ми е одобрението ти, Мария!
    Радвам се, че птичетата са ти се получили!
    С интерес ще очаквам публикациите ти :-)

    Радостни пролетни дни и вкусни празнични!

    AntwortenLöschen
  26. Благодаря ти, Илияне!
    Поздрави сърдечни за вас и :-)

    AntwortenLöschen
  27. O, Диди.. оформяйки поста на няколко пъти се присетих за теб и твоите чудесни публикации: с предистория, с чудни, пълни с настроение фотографии, с апетиния краен резултат на приготвената и представена рецепта.. :-)
    Благодаря ти за похвалните думи!

    Слънчев и приятен уикенд :-)

    AntwortenLöschen
  28. Дими,благодаря ти за невероятната разходка!Четох,разглеждах и останах удивена от таланта,който имаш да водиш читателя през разказа си.
    Усмихнат и слънчев уикенд!
    P.S.А щрудела естествено изглежда умопомрачително!

    AntwortenLöschen
  29. Уау! Страхотно разказана история, снимки и нагледно обяснение за процеса! Истинско удоволствие бе да го прочета! А ябълковия щрудел...ммм изглежда божествено!

    AntwortenLöschen
  30. Дими, благодаря за интересната статия! Щруделът изглежда много апетитен!

    AntwortenLöschen
  31. Много, много се радвам, че разказът ми ви се е харесал!
    Нанита, Даниела, Милена, благодаря ви за интереса! Ще се постаря и за в бъдеще да обогатявам с повече информация, снимки и история представяните рецепти.

    Слънчев, празничен и усмихнат уикенд ви желая!

    AntwortenLöschen
  32. Страхотно разказче! Миналата година точно по това време бях в Будапеща. Случайно попаднах на едно заведение, където правиха различни щрудели на място. Имах възможност да се полюбувам на уменията им, да похапна едно парченце с череши и да се насладя на автентичната атмосвера. Сега твоят разказ ме върна на това място

    AntwortenLöschen
  33. Дими, няколо пъти вече препрочитам и разглеждам снимките. Всичко е страхотно!
    Не съм навивала с кърпа тесто, пък какво остава да го размятам над главата си ;D Но щруделът е страхотен и при първа възможност ще го направя. Предполагам, че няма да е проблем да използвам само точилка :)

    Прегръщам те и ти желая една пъстра, слънчева и много усмихната Цветница утре :-)

    AntwortenLöschen
  34. Дими,
    благодаря ти от сърце за прекрасния разказ и рецептата! Благодарение на теб, още повече ми се засили желанието да посетя Виена в близко време (отдавна й се каня :)) и да опитам прочутите сладкиши. :)
    Приятна вечер и чудесна празнична неделя ти пожелавам!

    AntwortenLöschen
  35. Вкусни и приятни спомени.. радвам се, Лулу :-)

    Никакъв проблем не би било ползването на точилка, Тони. И аз разточвам.. още повече, че с моите нокти, макар и obiknoweno с дължина около 2мм.. много трудно ще опазя тестото цяло :-D
    Прегръдка и от мен!

    Добре дошла във Виена, Мира :-)
    Най-подходящото време е края на пролетта или началото на есента.. Ще ти допадне!

    Вкусна, пълна с усмивки и хубави емоции, слънчева и цветна неделя, приятели :-)

    AntwortenLöschen
  36. Браво, Дими, чудесна инициатива подхващаш! След австрийската може да преминеш и на немската - те са близки по език, култура, вкусове, традиции.
    Остава да ни кажеш къде точно се намира Café Residenz?
    Виж колко много последователи и ценители имаш в блога - можеш да се гордееш!
    Радвай всички, Дими!

    AntwortenLöschen
  37. Дими,за миг се прехвърлих във Виена...при теб...благодаря ти за чудесната приказка ...за великолепната рецепта ...Прегръщам те !

    AntwortenLöschen
  38. Един австриец би се пообидил, ако чуе, че традициите, вкусовете и кухнята му се оприличават на тези в немско.. ;-) Аз, понеже съм българка, ще кажа само, че доста се различават. Не само по отношение вкуса на кафето и чувството за хумор :-D

    Ето и повече за Café Residenz.

    Диандра, благодаря ти за интереса и поощрителните думи :-)

    Габи, благодаря ти на свой ред, мила!

    AntwortenLöschen
  39. красиви снимки и красиви десерт, обичам

    AntwortenLöschen
  40. Дими, благодаря за местоположението на кафенето! Дано неволно не съм те засегнала - би било жалко, защото си ми много симпатична!
    Да, знам, че един австриец би се пообидил, ако чуе, че традициите, вкусовете и кухнята му се оприличават на тези в немско.. и все пак когато пътуваш от Германия, през Австрия, за България виждаш толкова общи неща...но спирам до тук.
    Поздрави!

    AntwortenLöschen
  41. Дими, чудесена идея и предложение, което ще включа в програмата ми със забележителности за Виена.
    Отбих се при теб с надеждата да намеря рецепта за вкусен и лесен козунак, но за съжаление не открих. Ще се радвам ако публикуваш тези дни някоя, та да можем да си изпечем вкусен великденски козунак.

    AntwortenLöschen
  42. Дими,честита публикация в сп. "Меню"
    Както винаги прекрасно предложение, приготвено и аранжирано с много финес :)
    Съдържанието не се нуждае от коментар - сигурно се топи в устата...
    Сърдечни поздрави и прекрасни празници, изпълени с много настроение и "ухания" от кухнята!

    По повод Австрийската кухня в наш ресторант похапнах една много вкусна палачинка Кайзершмарен- пиша го на български.
    Не знам дали е ваша кухня!!!

    AntwortenLöschen
  43. Със снимките имам проблем, но на вкус - и аз обичам! Благодаря, Maman Colargol :-)

    AntwortenLöschen
  44. O, Diandra, не, в никакъв случай! Ясно ми е, че за нас българите, доста неща свързани с Австрия и Германия са сходни. С времето обаче.. когато човек живее другаде и сред тези други хора, започва да открива разликите :-)
    Благодаря за интереса и симпатията - взаимна е!

    Хубави пролетни дни ти желая :-)

    AntwortenLöschen
  45. Привет, Петя!

    Да, заслужава си посещението - не само Apfelbackstube, но и самият дворец с градините си и Gloriette! Нали ще се обадиш, като имаш път насам? :-)

    Що се отнася за козунака.. хм, от миналата година имам споделена рецепта за кулич, много ни се услади, си спомням :-D Но за тази.. в чудо съм! Все още не зная какво точно ще приготвя: дали козунак или нещо друго, подобно или не.. ще видим. Рецепти за козунаци и то какви! срещам из другите кулинарни блогове - чудни козунаци! - аз нещо поизоставам.

    Ведри, здрави и спорни предпразнични дни :-)

    AntwortenLöschen
  46. Ой! Значи вече е на пазара новия брой на 'Меню'?
    Аз ще почакам докато пристигне и при мен :-)
    Благодаря ти, Дани! Изчервявам се.. :-D

    Kaiserschmarren - мдааа :-))) Половинката настоява да го направя и представя, аз се двоумя.. но щом и ти предлагаш - ще се постарая!

    Поздрави сърдечни и хубави дни!
    Благодаря за пожеланията, Дани :-)

    AntwortenLöschen
  47. Kaiserschmarrn....мммм и аз обичам.Разбира се ще се обадя като идвам към Виена, ще разменим контакти. Ще ми е драго да се срещнем ако имаш време.Още не съм планирала кога точно, но да се постопли времето.

    AntwortenLöschen
  48. Ще ми е приятно, Петя!

    Чудесно е във Виена през късната пролет и началото на лятото :-)

    AntwortenLöschen
  49. Прекрасна е тази рецепта за щрудел. Много обичам автентични рецепти, рецепти с ябълки и ванилов сос, а тук присъстват и трите :). И аз ще се пробвам да направя у дома и ще споделя когато това се случи. Поздрави за прекрасните снимки и обяснения и приятни следпразнични дни!

    AntwortenLöschen
  50. Пожелавам успех в приготвянето и наслада при хапването :-)

    Благодаря за одобрителния коментар и интереса!

    Поздрави и :-)

    AntwortenLöschen
  51. Снежана Спилкова17. Oktober 2010 um 16:52

    И аз направих малки щруделчета и станаха страхотни:) Благодаря за прекрасната рецепта!

    AntwortenLöschen
  52. Драго ми е да прочета положителния ти отзив, Снежана! Благодаря ти на свой ред!
    Всичко най-хубаво и вкусно и занапред :-))

    AntwortenLöschen
  53. Правя този щрудел за втори път, като и двата пъти се изяде на минутата! Благодаря за вкусната рецепта (благодарности най-вече от мъжът ми, който каза, че десерта е невероятен)!

    AntwortenLöschen
  54. Радвам се да прочета прекрасния отзив, Софи!
    Благодаря на свой ред :-)

    Поздрави и пожелание за всичко най-добро на семейството ти!

    AntwortenLöschen
  55. Прекрасен щрудел. Отдавна му се канех и днес успях да го направя. Аз розточих две кори върху намаслена хартия за печене. В началото го разточих, после пораздърпах до колкото позволяваше тестото. Получи се превъзходно!

    AntwortenLöschen
  56. Хей.. радвам се, че се е получил щрудела!

    Поздравявам те, Татяна и пожелавам и занапред вкусни, успешни и ведри дни :-)

    AntwortenLöschen
  57. Здравей Димитрана,
    Благодаря за интересната история на този десерт и за информацията за традициите в Австрия. От няколко месеца живея в Залцбург и съм почитателка на австрийската кухня и специално на този десерт. Нямам търпение да изпробвам твоята рецепта. Дано да се получи и при мен !:) Поздрави от Залцбург!
    Боряна

    AntwortenLöschen
  58. Привет, Боряна!

    Радва ме интересът ти към блога ми! За съжаление.. хм, напоследък не ми остава достатъчно време за него.

    Успех и задоволство в кухнята желая :-)

    AntwortenLöschen