Dienstag, 6. April 2010

Вита какаова - Ostertorte



Исках да дочакам пристигането на броя, но.. много празници, много почивни дни :-)) - времето минава и ето, в третия ден на Великденските празници реших да покажа Великденската вита тортичка, с която имах честта и удоволствието да гостувам в сп. Меню, в рубриката "Меню с приятели" на априлския 35 брой на чудесното кулинарно списание!

С най-сърдечна благодарност за милия жест от страна на Зори!



За тестото:

8 жълтъка
4 белтъка
100гр. кристална захар
70гр брашно
15гр пшеничено нишесте
15гр какао

Разбъркват се жълтъците с лъжица захар и какаото. Белтъците се разбиват на сняг с останалото количество захар. Към тях постепенно се прибавя жълтъчено-какаовата смес, брашното се пресява и също, заедно с нишестето внимателно добавя и разбърква с дървена лъжица. Малка част (2-3с. л) от получената смес се отделя и разпределя в кръг с диаметър 22см. върху тава, застлана с готварска хартия. Останалото тесто се изсипва в тава с размери 30х40см, също застлана с хартия, разпределя се равномерно и заравнява. Пече се на средна скара, 230°C, в предварително загрята фурна за около десетина минути, като още от 8-та минута се проверява с клечица: не трябва да е препечено, тъй като ще загуби от еластичността си. Когато е вече готово, се изважда и обръща върху предварително подготвена влажна кърпа, хартията се маха, покрива се и отгоре с влажна кърпа и завива внимателно на руло.

За крема-пълнеж:

250гр маскарпоне
200гр фина, неовкусена извара (крема-сирене или сирене 'Филаделфия')
200мл течна, неовкусена, млечна (36%) сметана
1 пакетче фиксатор за сметана (ползвам на Dr.Oetker)
400гр кондензирано подсладено мляко
3с.л какао
8 листа желатин

Желатинът се накисва в студена вода за около 5мин. Отделя 1/4 от сметаната, сгорещава се и в нея се разтваря какаото. Останалата част от сметаната се разбива с фиксатора. Разбъркват се до хомогенност маскарпонето, изварата и кондензираното мляко. Прибавя се разтворено, поохладено какао и накрая - разбитата сметана. Всичко се разбърква много внимателно. Желатиновите листа се оттръскват от водата и се втечняват на слаб огън в подходящ съд, добавят се чевръсто към крема, разбърква се до хомогенност.

Охладеното през това време бисквитено тесто се разгъва и леко пулверизира с прясно мляко. Разрязва се на 4 ивици с дължина 40см и ширина 7см. Кремът се разпределя върху тях и една по една ивиците се редят спираловидно върху тестения, кръгъл блат върху подходящ поднос. Така завитата торта се стяга в регулиращ се тортен ринг и оставя за няколко часа в хладилник да се стегне.

За крема-покритие:

300мл течна, млечна сметана
200гр тъмен готварски шоколад (с над 40% съдържание на какао)

Шоколадът се настъргва или начупва на малки парченца. Сметаната се сгорещава, преди да заври се снема от огъня и в нея се добавя шоколадът. Разбърква се до стопяването му и хомогенизиране на сместа. Оставя се за няколко часа да изстине и втвърди до кремообразна консистенция. След което тортата внимателно се намазва с така получения крем-ганаш.



За украсата:

За нея съм ползвала шоколадов фондан, оформен през шприц за сладки (подарък от майчето ми :-)) на дълги, тънки фитили и твърди шоколадови бонбонки облечени и оваляни между дланите в многоцветен захарен фондан. Същите като за зайчетата :-)



Идеята е тортата да е пъстра, напомняща пролет и Великден, създаваща закачливо, празнично настроение. За целта могат да се ползват всякакви ядливи продукти: оцветени в зелено кокосови стърготини, бонбонки 'Детска радост', шоколадови яйца..

А условието за вкусови качества, мисля, бе изпълнено отлично :-D:



Уместно е да добавя, че тортата направих преди Великден, но с цялата си положителна мисъл и празнична нагласа за един от най-големите Християнски празници - Христовото Възкресение!

Желая на всички читатели и посетители на блога ми
ведра, светла, прекрасна седмица!

57 Kommentare:

  1. Поредната ти страхотна торта, Дими!
    Каквото и да кажа - слабо ще е за тази шоколадова наслада.
    Поздрави за публикацията! С пожелания за още много и не само там!

    AntwortenLöschen
  2. Прекрасни празници и на тебе, Дими!
    Пълни с пролетно слънце и много цветни емоции!

    А тортата...тортата е, както всичко излязло от ръцете ти, невероятно красиво и със сигурност неустоимо вкусна! Поздравления!
    Очаквам с нетърпение следващото изкушение!

    Целувки, целувки, целувки!

    AntwortenLöschen
  3. От няколко дена разглеждам блога ви и съм възхитена от прекрасните неща, които създавате! Не съм виждала нещо по-красиво, изработено от захар или сметана! Уверена съм, че творенията ви, освен много красиви, са и много вкусни. Пожелавам ви хубава пролет и още безброй вдъхновения!

    AntwortenLöschen
  4. Дими, поздравления!
    Чудесно представяне -
    идеята е изпълнена великолепно!
    Да,
    тортата е свежа, напомняща пролет и Великден, създаваща закачливо, празнично настроение.
    А за вкуса, ми се прииска да бодна с виличката -
    прекрасни снимки.
    Прегръдка за теб и моите адмирации отново!

    AntwortenLöschen
  5. Страхотно! С много финес си направила една тъмно шоколадова торта да изглежда толкова пролетно и празнично.
    Броят на сп. Меню от сутринта и аз го прелиствам. Още веднъж поздравления!

    AntwortenLöschen
  6. Съвършена! Дими, като вълшебница си! Прекрасно съчетание на вкусове, цветове, аромати, форми! Пожелавам ти още много публикации, почитатели и последователи!
    Сърдечен поздрав и пожелания за Светла, изпълнена с усмивки и вкусна седмица!

    AntwortenLöschen
  7. Как не те беше срам да направиш това произведение на изкуството и да го постнеш точно сега, когато съм решила, че ще съм на диета след тези угоителни празници:)
    Нищо де, поне си изплакнах очите, ако не друго:)
    Желая ти много слънчева седмица!

    AntwortenLöschen
  8. Пепи, благодаря за интереса и похвалните думи!

    Радва ме посещението ти, Ирма!
    Следващата торта мисля да е карамелена :-)
    Поздрави сърдечни!

    С броя на списанието ще почакам ;-) Усмихна ме, Ивейн :-)

    Прегръдка и признателност за хубавите думи, Диани! :-)

    Добре дошла, Вихра! Радвам се, че блога ми ти харесва!
    Ведра, спорна и здрава да е пролетта и за теб :-)

    Много ценя мнението ти, Ева! Благодаря ти за интереса и насърчението! Вече се концентрирам върху следващото си гостуване :-D
    Много радост, красота и нежност в дните!

    AntwortenLöschen
  9. Дими,
    Честито Възкресение Христово!
    Чудесно изглежда и тази торта!
    Сърдечен поздрав от мен!

    AntwortenLöschen
  10. Поздравления, Дими, пожелавам ти още покани и участия, напълно заслужено !
    А тортата е великолепна!

    AntwortenLöschen
  11. Ето това е моята торта.Да,определено е моята.Елегантна,изчистена и същеверменно много свежа.Отново един малък шедьовър Дими.Прегръщам те.

    AntwortenLöschen
  12. Фантастична е Дими!Поздравления!Шоколад и сметана ...и сега ще осъмна с мисълта за нещо шоколадово.Вземам си едно парченце.
    Слънчева и усмихната пролет Дими!

    AntwortenLöschen
  13. Чудесна торта, също като теб :)
    Както вече казах, видях те и аз в списанието - освен нежна, си и много красива!
    Много сладостни моменти :)

    AntwortenLöschen
  14. Oще веднъж поздравления, Дими:)
    Използваш желатин на листи,
    а имаш ли представа от грамажа, че тук в повечето случаи е на прах!?
    Усмихната, Светла седмица!

    AntwortenLöschen
  15. Много фина, ароматна... Прекрасна е.

    Ако искаш мога да сканирам списанието утре на работа :) И да ти го пратя на мейла :)
    Поздрави и приятна вечер!

    AntwortenLöschen
  16. Поздравления,Дими!Вчера си купих списанието и разгледах статията!Разкошна торта,прекрасни снимки!
    Спорни и вкусни дни:)!

    AntwortenLöschen
  17. Здрава, светла и усмихната седмица, Мария :-)

    Благодаря ти, Diva!

    Йоли.. следващата си пожелавам да я опиташ :-)
    Колебая се нежду вкус на кафе или карамел.. Но може да се окаже и нещо съвсем различно ;-)

    Нанита, нека да е много хубава пролетта и за теб, мила!

    Благодаря за комплимента, Ина! Усмихваш ме и изчервяваш.. :-D

    Дани, :-) 12листа са за 1л течност. Равняват се на 2пакетчета желатин на Dr.Oetker. Но мисля, че в България се продава и друг прахообразен, за който нямам за съжаление представа колко би бил необходим за половин литър..

    Ах, Зори.. бих се радвала много, ако не ти представлява трудност! Много си мила :-)

    Благодаря, Миленка! Радвам се на похвалата ти!

    Здрави и изпълнени с положителни емоции пролетни дни :-)

    AntwortenLöschen
  18. Благодаря, Дими :-)
    Имам на Dr. Oetker и едно пакетче е за 0.5л!
    Прекрасна седмица!!

    AntwortenLöschen
  19. 1 пакетче ше е съвсем достатъчно, Дани! На мен крема ми сe стори малко по-течен отколкото ми бе необходим и се застраховах с желатин. Иначе, мисля, ще може и без него, стига да се даде на тортата достатъчно време да стегне в хладилника..

    Хубава седмица и сърдечен поздрав :-)

    AntwortenLöschen
  20. Страхотна е! Толкова шоколадова и толкова празнична! Избрала си перфектен фон за нея - разноцветните чинии и чаши и любимите ми лалета :) Красота!

    AntwortenLöschen
  21. http://www.facebook.com/group.php?gid=105199566182121&v=info#!/pages/krokotak/192315615947?ref=mf

    AntwortenLöschen
  22. Радвам се на одобрителния ти коментар, Ели!

    Благодаря за линка, Краси :-)

    Сърдечни поздрави и :-)

    AntwortenLöschen
  23. Знаех си,че съм пропуснала нещо и се върнах да прочета отново.Поздравления Дими!

    AntwortenLöschen
  24. Дими,Дими ...отново ме остави без дъх ... изключителна торта - нежна,фина и красива !
    Поздравления за публикацията :)
    Светла седмица и на теб :*

    AntwortenLöschen
  25. Нанита, Габи, благодаря ви!

    Здрава и усмихната седмица! :-)

    AntwortenLöschen
  26. Привет Дими!
    Честито Възкресение (на патерици)!!!

    И тази торта изглежда страхотно!
    Поздравления!!!

    Желая ти слънчева, усмихната седмица!

    AntwortenLöschen
  27. Поздравления и тук!
    Както винаги всичко е на ниво: прекрасна торта, стилно подбрани цветове за украса, красиво аранжирана снимка...

    Само едно нещо не ми харесва... Много си ми надалеч... Дали да не се преместя по-близичко до теб, се чудя... За да дегустирам тортичките ти... Единственното нещо на което не мога да устоя е парченце торта.

    Аз съм ЗА КАРАМЕЛЕНАТА, виждам че се двуомиш...

    Поздрави и много усмивки за теб!

    AntwortenLöschen
  28. What a lovely cake!It looks rich and delicious! You did a wonderful job with this one.

    AntwortenLöschen
  29. super, super, super...I want it :))

    AntwortenLöschen
  30. Благодаря ти, Мария!

    Хубави, цветни и изпълнени с прекрасни емоции пролетни дни :-)

    :-))) Люба, приближи се, да! Дай знак кога и ще има и карамелена :-D

    AntwortenLöschen
  31. Welcome to my blog! Many thanks for stopping by, Alisa and for your nice words :-)

    Anastasia! You are sooo kind to me! Thank you!
    Have a nice springtime :-)

    AntwortenLöschen
  32. Е, не! Големи изкусителки сте с тези торти! И ти, Дими, и Диани :) Започвам да се замислям и аз за направата на някоя по-лесна.

    Чудесна е тортичката, Дими! Толкова цветна и нежна - също като теб!
    Поздравления за участието и страхотното представяне! Пожелавам ти нестихващо вдъхновение и още много такива изяви!

    Прегръдка с пожелание за ведро пролетно настроение :-)

    AntwortenLöschen
  33. Поздравления за публикацията отново! Много ми хареса :).
    Тортата изглежда ужасно примамлива отвътре, точно както и отвън. А снимките, както винаги, са прекрасни.
    С мъжът ми решихме за първата годишнина от сватбата да пътуваме по Дунав до Виена. Е, разбра се, че ще е изобщо за някоя си годишнина :D, но щом си така любезна да споделяш творенията си, ще го имам предвид :).
    На мен експериментирането в кухнята и брака съвсем не ми се отразиха така добре на фигурата :D.

    AntwortenLöschen
  34. Сърдечна благодарност за поздрава, симпатията и пожеланията, Тони!
    На свой ред ти пожелавам прекрасни пролетни дни!
    Ако се захванеш с направата на тортичка.. сигурна съм, че ще се получи нещо страшно вкусно за небцето и приятно за очите :-)

    Tеди, :-))) Добре си дошла! Обади се своевременно ;-)

    А що се отнася до фигурата.. хм, и аз си имам своите проблеми..

    AntwortenLöschen
  35. Ох прекрасна е тази тора Дими! Поздравявам те и за публикацията! :)

    AntwortenLöschen
  36. Мила Дими, отново искам да те поздравя за вкусната торта, прекрасните презентация, снимки и участие! Време беше такъв изискан и стилен кулинар като теб да блесне на страниците на хубавото списание!
    Желая ти още много такива медийни изяви - трудът и способностите ти заслужават да бъдат оценени и уважавани!

    Благодаря ти от сърце за прекрасната картичка. Тъкмо се прибирам изморена от лекции, а навън времето никак не благоприятства за доброто настроение. Когато отворих пощенската кутия и видях прекрасния зелен плик (нещо различно от обичайните сметки за ток и парно :-)) много се зарадвах и усмивката веднага блесна на лицето ми!
    Благодаря ти отново за милия жест на приятелство и симпатии!

    Топли прегръдки от мен и пожелания за много усмивки и добро настроение! :-)

    AntwortenLöschen
  37. Благодаря ти, Маги! Поздрав и :-)))

    Приятно ми е, Ирина, да прочета, че ми се е удало да те усмихна и зарадвам - на свой ред радост за мен :-D
    Благодаря ти за поздрава, пожеланията и тъй милите думи!
    Спорни и усмихнати дни :-)

    AntwortenLöschen
  38. Дими, тортата е прекрасна - много стилна! Поздравления за публикацията! Много ми харесва идеята за тази украса от бонбонки. Снимките са много цветни и празнични!
    Много прегръдки от мен.

    AntwortenLöschen
  39. Благодаря ти, Даниела!

    А още от сега се уговарям с майчето да ми прати следващия брой на списанието :-)

    Сърдечни поздрави и :-)

    AntwortenLöschen
  40. Мммм,невероятно вкусно изглежда и със сигурност е такава.Поздравления за прекрасната торта,всъщност,всяко нещо създадено от теб е прекрасно,но от тази шоколадова фантазия получих страхотно слюнкоотделяне.
    Приятни пролетни дни,Дими!

    AntwortenLöschen
  41. eхей, и аз днес си купих Менюто, и веднага отварям на въпросните страници, да видя кой е този път! Браво, много красива торта, съвсем по великденски!

    AntwortenLöschen
  42. Поздравления за публикацията и тортата!!!

    Напълно заслужено и чудесно представяне, браво! :-)

    AntwortenLöschen
  43. Признателност за интереса и благодарност за поздрава и похвалата, Ваня! :-)

    Добре дошла, Лоис! Вниманието ти е голям комплимент за мен, а одобрението ти - много ме радва :-)

    Благодаря, Блу! Много си мила :-)

    AntwortenLöschen
  44. Дими, чудесна торта - истинско шоколадово изкушение! Нещата, които излизат от ръцете ти са направени винаги с толкова финес и артистичност.
    Днес си купих списанието, поздравления за публикацията.
    Пожелавам ти още много вдъхновение в кухнята, а и извън нея.
    Сърдечни поздрави: Лети

    AntwortenLöschen
  45. Лети, благодарност от сърце за похвалните думи и милото отношение! Благодаря за поздрава и хубавото пожелание!

    И аз днес получих и разгледах списанието :-)

    Здрави, спорни и усмихнати пролетни дни!

    AntwortenLöschen
  46. Още веднъж поздровления за публикацията!Вече имам списанието:)
    Тортата,освен че изглежда перфектно,несъмнено е и много вкусна!

    AntwortenLöschen
  47. Здравей и от мен,чуствам те толкова близка,а открих блога ти преди три дена,когато търсих идея за тортата на моето мехурче,което стана на годинка на 10 април,т е вчера.Така ме вдъхнови твоята пролетна торта,че станах в 5 сутринта и започнах,все още ме държи еуфорията,щом още не спя.Като за първи път фондана малко ме озори,но...от тук,от там,успях.Приготвих го вкъщи,защото за краткото време,което имах сякаш никъде в Стара Загора не продават готов фондан.Малката ми душица Ивайла,много хареса тортата!Благодаря ти,че те има,изчетох всичко за тортите ти,чуствам те толкова близка,сякаш живееш под нас,а може би над нас....хи-хи Ето и тортичката http://radopetev.snimka.bg/other/razni-stranni-sladki.490877 http://radopetev.snimka.bg/other/razni-stranni-sladki.490877.18181633

    AntwortenLöschen
  48. Много благодаря, Диди!

    Сърдечен поздрав :-)

    AntwortenLöschen
  49. Добре дошла, Сис! Усмихнаха ме думите ти :-) Благодаря ти за симпатията и милото отношение. Благодаря ти за линка (всъщност се оказаха два) и снимките, които споделяш: и трите сте много хубави! И ти, и тортата, и очарователната Ивайла! Да ти е жива и здрава, все така засмяна, красива, умна и добричка да расте :-))) Радвам се изключително много, че съм ти била полезна и на свой ред си зарадвала близките си хора!
    Поздрави и пожелание за здрави, спорни и щастливи дни :-)

    AntwortenLöschen
  50. Поздравления Дими!Дай боже повече такива изяви.

    AntwortenLöschen
  51. Благодаря ти, Петя!

    Здрави да сме :-)

    AntwortenLöschen
  52. Дими, поздравления!!! Чак сега виждам този постинг и съжалявам, че коментирам толкова късно! Тортата е прекрасна и много, много е радвам за теб! Напълно заслужен успех, както са казали и другите момичета!

    Направи ми впечатление, че си писала, че използваш шприц за сладки за фитилите. Би ли обяснила как точно го ползваш и каква марка е? Искам да направя една торта с фитили, но досега като позлвах пистолета за глина или фондан, направо ръцете ми се скапваха и търся алтернатива, а ми трябва и по-широки фитили, не като от приставките на споменатите две. Ще съм ти много благодарна ако споделиш!

    Поздрави,
    Ани

    AntwortenLöschen
  53. Ани, никога не е късно за поздрав и добра дума! Благодаря ти от все сърце за посещението, интереса и похвалата :-)))

    'Пистолетът' е шприц за сладки, който принадлежеше от сума години на майка ми. Не е нищо особено, но поне буталото е със зъбчета и леко се облекчава процесът на итласкване на фондана. Но определено не е лесно! Знам чудесна алтернатива обаче: Makins Professional Clay Extruder, за това много добри отзиви сподели Моника.

    Поздрави и пожелания за ведри, cпорни и здрави майски дни :-)

    AntwortenLöschen
  54. Дими, благодаря ти! Аз имам един миничък подобен на този, на Makins, но ми се искаше да стават малко по-дебели и дълги фитилите, та затова питах. Ще пробвам и ще видим!
    Благодаря ти още веднъж за отделеното време да ми отговориш!

    Поздрави,
    Ани

    AntwortenLöschen
  55. ИСКАМ ДА ТИ КАЖА ,ЧЕ ТИ СИ УНИКАЛНА!Уникална е мисълта ти ,за това че ражда тези прекрасни идеи и ръцете ти ,за това че ги сътворяват в захарни приказки.Да това е!-ти си захарна приказка без край!!!

    AntwortenLöschen
  56. Dear Dimitrana :-)
    I am following your wonderful receipts but most amazing I have found how your create your cakes. As my oldest son birthday is coming I would like to create birthday cake - this is not a problem ;-) but still cannot figure out how you have folded the cake that is not horizontal but rather vertical ?? do you have somewhere within your blog step by step guide how to fold the cake ? it would be greatly appreciated. thank you Evangeline

    AntwortenLöschen
  57. Dear Evangeline :-)

    Many rhanks for your nice words and your interest! It's not so complicated as you might think to fold it vertically. Here sweet-sprig-cake-step-by-step you can find the way it's done. Have much fun when baking, and
    Best Greetings!

    AntwortenLöschen