Donnerstag, 15. Oktober 2009

Вита шоколадова - Matrioshka cake

Преди няколко дни моят любим девер имаше юбилеен рожден ден. Ясно кой му е направил торта, нали? :-)
Тъй като Томас е русофил, изненадата бе.. Матрьошка:



Рецептата:

3а тестото съм ползвала основната рецепта за руло:

8 жълтъка
4 белтъка
100гр. захар
80гр. брашно
20гр. пшеничено нишесте
1ч.л настъргана лимонена кора
щипка сол
3-4с. л какао

Разбиват се жълтъците с лъжица захар, щипка сол, лимонена кора и какао. Белтъците се разбиват на сняг с останалато количество захар. Към тях постепенно се прибавят жълтъците. Последно към сместа се прибавя леко и постепенно пресятото брашно с нишестето. Изсипва се в тава с размери приблизително 40х30см също застлана с готварска хартия. Мъничко от тестото изсипах и заравних в кръг върху готварска хартия за основен блат с диаметър 15см.- това всъщност не е абсолютно необходимо, може да се спести т.е. тортата да е само от вертикално завити блатове, без основа. Пече се на средна скара в предварително загрята фурна 230°C-240°C около 8-10мин. Когато е готово тестото се обръща върху влажна кърпа, хартията се маха. Охладено се намазва с предварително направения ганаш-крем:

Пълнеж:

400мл течна неовкусена (36%) млечна сметана
350гр шоколад

Течната сметана се затопля до завиране и в нея се разтопява шоколада. Станала хомогенна, сместа се оставя да изстинe за поне 4 часа и после се разбива на крем с миксер.

От изпечения с размери 30 на 40 см блат, след завиването му във влажна кърпа и охлаждането му, съм разрязала на половина по дължина, така че да се образуват две тортени ивици, всяка с дължина 40см и ширина 15см. Завила съм ги спираловидно, с пълнеж от ганаш-крем и съм ги стиснала в тортен ринг (или с помощта на картон, свежо фолио и пр.) с цел да се стегне рулото-торта за ден в хладилника с желания диаметър - получава се около 15см.

Предпочела съм и шоколадов крем т.нар. ганаш, тъй като той се държи по-стабилно и не съдържа твърде водно съдържание, което да въздейства на блатовете. Голям плюс е стабилността, която осигурява и добрата му поносимост към масления крем, с който се заглажда тортата (а във формата на матрьошка, както се вижда на една от етапните снимки, тестеният блат е изрязан до пълнежа и в непосредствена близост с масления крем).

И така: сребърната подложка на тортата е с диаметър 15см и основата на матрьошката най-вероятно е 10см. Толкова ще да е била и на височината, на която се падат раменете, главата е с малко по-малък диаметър - 8см. Попълвана е с марципан (бадемово захарно тесто - сравнително по-вкусно и ядивно от твърде сладкия захарен фондан) за постигане на желаната заоблена и гладка форма. Най-голяма трудност за мен беше покриването на горната част на матрьошката - както се вижда при разреза, най-напред с бял фондан - едновременно лице и риза. Забрадката също ми беше трудна за осъществяване - най-вече осъразмеряването й и заглаждането на фондана върху толкова заоблена част като главата.. Всичко останало бе удоволствие и сравнително лесно и бързо :-) Изрязвала съм, както се казва 'на око', 'на место' и 'на ръка' :-D



Загладена с маслен крем:



и покрита със захарен фондан, каквито са и апликациите по тортата-матрьошка: облекло, коса, цветя..



Отвътре:



И още, със специален поздрав за Петя :-):

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

48 Kommentare:

  1. Невероятна е матрьошката! Истински и се зарадвах :). И до днес у дома се намира по някоя такава хубавица.

    AntwortenLöschen
  2. Уау! Дими, невероятна торта! Нямам думи просто, всяка следваща торта е по-красива и по-оригинална от предходната!
    Сигурна съм, че девер ти е бил изключително приятно изненадан! :-)

    AntwortenLöschen
  3. Прекрасна както винаги, направо нямам думи, много е красива!

    AntwortenLöschen
  4. Без думи съм. Дими, ти си артист. Това е изкуство. Тортата е СТРАХОТНА.
    Всичко най-добро от мен :)

    AntwortenLöschen
  5. Теди, Ирина, Танита, благодаря ви за похвалните думи!

    Томас беше тъй очарован, че преди да разрежа тортата обиколи с нея и я показа на всеки от 50-ната си гости.. :-D

    Сърдечни поздрави за вас, мили момичета :-)

    AntwortenLöschen
  6. Много оригинален, много симпатичен подарък. А изпълнението както винаги ПЕРФЕКТНО!!!
    Желая здраве и щастие на всички твои любими хора. А на теб специално - нескончаеми творчески ентусиазъм и вдъхновение!
    Поздрави!

    AntwortenLöschen
  7. Дими, нямам думи за куклата!
    Уловила си и пресъздала всеки малък щрих от лицето на матрьошките. Дори малките начервени устни :)
    Неверотно изпълнение!

    AntwortenLöschen
  8. Зори, благодаря ти, мила!

    Благодарност от все сърце за хубавите пожелания, Ивейн!

    Ех.. тези малки червени устнички и тези гооолеми червени бузи.. Рисувайки ги всичко в мен се бунтуваше :-)))
    Благодаря ти, Пепи!

    Спокойна нощ ви желая и усмихнат утрешен ден!

    AntwortenLöschen
  9. Дими, невероятна си!
    Страхотна идея, страхотно изпълнение, а самата изненада, преполагам е била най-голямата ти награда. Мисля си, че пред нищо не би се спряла, за да зарадваш човека отсреща, след като си положила толкова труд за тази красота!
    Чудя се, каква ли ще бъде следващата ти торта?
    Все по-красива и по-красива...
    Спокойна нощ и на теб!
    Поздрави
    Люба

    AntwortenLöschen
  10. Нямам думи... ти си кулинарен гений!

    AntwortenLöschen
  11. Ха, ха...Дими, от къде ги измисляш! :)) Даже по-хубава от истинските се е получила. Браво!

    Ако продължаваш така, някой ден може да ти позволя да ме направиш и мен на една от твоите торти.

    Само, че не и с такъв корем! С него в никакъв случай! :P

    AntwortenLöschen
  12. Перфектно изпълнение!Естествено и този път се чудих това наистина ли е правено от фондан?Моите адмирации за невероятния талант който притежаваш!
    Ведър и усмихнат уикенд Дими!

    AntwortenLöschen
  13. Hello Dimi, you just killed me with this delicious looking sweet doll...Oh my God!!!
    I'm speechless ... Thousands of COMPLIMENTS my dear! XOXO

    AntwortenLöschen
  14. Уау! Направо онемях!
    Един страничен въпрос - рисуваш ли картини или нещо... пластики... Този талант трябва да се използва! :)

    AntwortenLöschen
  15. wow..You did such a great job with this cake! It looks amazing. ;)

    AntwortenLöschen
  16. Дима, останах безмълвна. Какво може да каже човек пред един шедьовър.
    Матрьошката е приказна просто.

    AntwortenLöschen
  17. Hi Dimi,

    Ein riesiges Kompliment meinerseits.
    Wunderschön ist deine Modelliereung geworden.
    Und die Farben sind so akkurat angebracht bzw. bemahlt. Sehr schön, schön

    LG Jacob

    AntwortenLöschen
  18. Скъпа Дими,
    не зная, кого първо да поздравя -
    рожденикът или теб?
    Това не може да бъде торта -
    по прецизна и изящна от ювелирна изработка!
    Ето за такова бижу,
    думата шедьовър е точното определение!
    Здраве и много щастие за двама ви -
    Хубав празник! Диана

    AntwortenLöschen
  19. Дими,Както винаги, останах безмълвна....! Нереална красота ! В първият момент бях сигурна, че е истинска кукла- просто такава красота да се сътвори от две ръце ....ти си гений ! Незнам каква е твоята професия, но със сигурност май тортоправенето е твоето призвание !
    Благодаря ти за тази наслада ! И за очите и за душата !
    Хубав ден !
    Мария

    AntwortenLöschen
  20. Дими,трогната съм от поздрава,така сякаш тази прекрасна матрьошка за мен е била.Сигурна съм,че отново си удивила роднините си с изкуството,което им сервираш за десерт, а съпругът ти трябва да е много горд с теб.

    AntwortenLöschen
  21. Ах...Дими, все още ми е трудно да намеря думи, с които да изразя възторга си...
    Възхищавам ти се и се гордея, че имам такава изключително талантлива приятелка! :)

    AntwortenLöschen
  22. Да, Люба, наистина ми е много приятно, когато зарадвам някого: неговата радост се превръща и в моя :-)))

    Благодаря ти, Нуше, за суперлатива! И аз така си мисля за истинските, световноизвестни сладкари, разглеждайки тортите им..

    Не знам, Драго, ей-така ми хрумват!
    Ще продължавам, да.. но съм далеч от човешките фигури все още. Като задобрея обаче.. ще дойдеш да си вземеш лично тортето :-D

    Благодаря ти, Нанита! Захарният фондан е много подходящ за моделиране.

    AntwortenLöschen
  23. Dear Nina, thank you very much for your great compliment! You are so kind to me!!
    Hugs, kisses & :-)

    Благодарност за похвалата, Злато! ..рисувам аз.. от дъжд на вятър ;-)

    Thank you, QIS, for stopping by and for your nice comment!

    Деси, много благодаря за милите думи :-)

    AntwortenLöschen
  24. Vielen Dank, Jacob, für Deine netten Worte und Zustimmung!

    Ganz liebe Grüsse von mir :-)

    AntwortenLöschen
  25. Диани, Мария... как ме смутихте, значи.. Благодаря ви за вниманието и суперлативните, похвални думи!

    Петя, много ме изненада твоето 6-то чувство :-D Благодаря ти за интереса и хубавите думи!

    Аз също се радвам и гордея, че те познавам, Марианка! Благодаря ти!

    Сърдечни поздрави и усмихнат петък, приятели!

    AntwortenLöschen
  26. Дими като истинска е! Перфектна откъдето и да я погледнеш! И аз мисля да си заплюя една торта при теб, а ти ще ми измислиш подходящ мотив, сигурна съм, че ще улучиш най-добрия, защото си страхотен творец! Целувки и хубав уикенд ти желая!

    AntwortenLöschen
  27. Изключително,изключително,изключително,изключително,изключително.....

    AntwortenLöschen
  28. Мимичка, ще ми е много приятно да съм ти полезна с идеи, съвети.. опит!

    Прегръдка и :-)

    :-D

    Йоли, мила приятелко! Поздрав най-сърдечен!

    AntwortenLöschen
  29. Възхищавам се на силния ти дух и желанието ти всеки път да изненадваш, твоя талант и човешка топлота,...... тортата се отличава с изящни и елегантни форми и с грижлив подбор на цветовете..
    Продължавай все така с традиционната си доза очарование и красота с която ни даряваш с твоите кулинарни шадьоври....
    Поздрави Латинка!

    AntwortenLöschen
  30. Благодаря ти за хубавите думи, Лати!

    За себе си и за всички вас, пожелавам преди всичко здраве.. и много поводи за усмивки :-)

    AntwortenLöschen
  31. Убедена съм, че за теб няма невъзможни неща!Поразена съм от тази красота! Очаквах отвътре да се покажат други по-малки матрьошки!Ти си уникална, затова вече мога да очаквам, че всичко може да бъде пресъздадено от теб като торта.Невероятно е! Толкова колоритно, изтънчено, нежно!Всичките ти произведения ме карат да се чуствам щаслива! Благодаря ти!

    AntwortenLöschen
  32. Много смутена от суперлативите и трогната от симпатията и вниманието, Дария, сърдечно ти благодаря!

    ..по-малки матрьошки, изскачащи от вътрешността на голямата.. за следващия юбилей :-)

    AntwortenLöschen
  33. Hi.. Marija :-)

    Many thanks for you compliment!

    AntwortenLöschen
  34. Коментара ми днес не поиска да се публикува.

    Дими, останах без думи! Много оригинална идея, претворена в перфектно изпълнение! :) Радост за сетивата ми и голямо вдъхновение! Благодаря ти, че споделяш най-красивите неща от себе си с другите! :)

    AntwortenLöschen
  35. Благодаря на свой ред, Катя, за интереса, посещението и похвалните, мили думи!

    Поздрав :-)

    AntwortenLöschen
  36. Дими, правиш невероятни неща! Сигурна съм, че е вкусна, но самият факт, че си измислила специална торта, която ще зарадва един русофил, че си оформяла тялото на матрьошката, рисувала си и си изрязвала красивите цветенца, би стоплило душата за дълго време.
    Всеки момент чакам моя приятелка рускиня да роди. Би се трогнала много, ако я зарадвам с такава торта, когато от голямата матрьошка, каквато е станала в момента :), живот и здраве, излезе малката. Но хич даже и няма да се опитвам да направя такова чудо. Обречена съм на провал и ще си остана само с добрите намерения. Още веднъж те поздравявам и за умението, и за отношението.

    AntwortenLöschen
  37. Какво сравнение само.. :-))) Желая й безпроблемно и леко раждане!

    Рос, благодаря ти за милите думи: разбирането, вниманието, похвалата и симпатията! Трогват ме!

    Поздрав и пожелание за пълна с усмивки и късмет седмица :-)

    AntwortenLöschen
  38. Как съм изтървала тази красота....!!!
    Улисана в други неща...
    Прекрасна е ,Дими!Уникална,истински шедьовър...
    Каквото и да кажа,ще е малко...бледо копие на това,което представлява .
    Толкова е красива......
    Целувки и успешна седмица!

    AntwortenLöschen
  39. Благодаря ти, мила Краси, за похвалните думи! Суперлативите винаги леко ме смущават, признавам, но одобрението и личното отношение, изказани от човек сам правещ торти, са много ценни за мен!

    Здрава, пълна с добро настроение и успехи седмица ти желая, Краси:-)

    AntwortenLöschen
  40. Дими, тортите ти са невероятно красиви и със сигурност невероятно вкусни! Истински произведения на изкуството!!!

    AntwortenLöschen
  41. Радва ме посещението ти, Милена! Благодаря за интереса и похвалния коментар!

    Поздрав и много :-) в дните ти!

    AntwortenLöschen
  42. Дими,тази матрьошка е истински шедьовър!!!Невероятно красива, като истинска е!И като си помисля,че вече е хапната...:)))Предполагам,че е и много вкусна!Златни ръце имаш!!!Поздрави и прегръдки от мен!

    AntwortenLöschen
  43. Хапната? Отдавна :-)))

    Благодарност сърдечна, Теменужка!

    Поздрави и от мен и много, много :-)

    AntwortenLöschen
  44. Здравей Дими. Казвам се Петя и искам да изразя възхищението си от теб и резултатите от труда ти. Великолепно!!!
    Ти ме вдъхнови , и въпреки че не съм по кулинарията , ама хич, и въпреки че до сега съм сътворила един единствен кекс за целия си живот, реших да направя торта за рожденния ден на дъщеричката ни.
    Видях , че матрьошката си посветила на Петя и реших че е знак с више и се захванах и аз.
    Благодаря ти , че те има.
    Резултата не може да стъпи на малкия ти пръст , но пък щерка ми беше много доволна, а аз се преборих със страха си от провал...
    Благодаря отново.
    А ето я и тортата:
    http://pepitaa.multiply.com/photos/album/5/5#photo=4

    AntwortenLöschen
  45. Привет, Петя!

    Благодаря ти за хубавите думи!
    Радвам се, че съм ти била полезна и ми е драго, че споделяш с мен резултата от труда ти: поздравления! Много симпатични са и трите матрьошки :-D Сигурна съм, че всички са били страшно впечатлени - нямаш никакви основания за притеснения от евентуален провал в кулинарията! Би ми било интересно да проследя резултатите и от следващи твои занимания :-)
    Всичко най-хубаво за дъщеричка: още много поводи за празнуване, да се обичате, слушатe и радвате взаимно!
    Още веднъж ти благодаря за интереса и похвалните думи, за споделения линк и за вниманието.

    Поздрави :-)

    AntwortenLöschen