Dienstag, 8. September 2009

Майчина пита



8-ми септември - Рождество Богородично или Малка Богородица.
И на празничната трапеза - пранична пита:

700гр брашно + 50гр за разточване, доумесване
300мл прясно мляко
1/2с. л захар
40гр прясна мая
1 яйце
150гр ситно нарязан шпек
50гр ситно настърган кашкавал
130гр пушен шпек, тънки шайби
2ч. л сол
1ч. л смляна чубрица
50гр меко масло

жълтък, 1с. л мазнинка и 1с. л прясно мляко за намазване

Прясното мляко леко се затопля и в него се разтваря маята, с добавка на 1/2с. л захар. След като шупне сместа се излива в кладенчето на пресятото брашно, прибавя се мекото масло, солта, чубрицата, яйцето. Замесва се тесто, което се оставя на топло да втаса. Когато увеличи 2-3 пъти обема си се оформя питата:
Половината от тестото се разточва на кора, която се наръсва със ситно нарязания шпек и настъргания кашкавал,



завива се на руло и поставя като венец в тава с диаметър 26см. Половината от останалото тесто (т.е. 1/4 от жялото количество) се разточва на кръгла кора и намята върху венеца в тавата. Намазва се с мазнинка, а краищата се нарязват на четен брой ленти.



От останалото последно тесто се разточва последна кора, разрязва се на ивици и във всяка се завива тънка шайба пушен шпек,



нареждат се в средатата на питата. Ивиците отстрани две по две се осукват и завръзват, така че да заприличат на завити женски плитки:



Питата се оставя да втаса още веднъж, намазва се с жълтък, разбит с малко мазнинка и прясно мляко.



Пече се около час на скара - едно ниво под средната, ако е необходимо през втората част на печенето, се оставя на долен реотан с вентилатор, 160°C. Проверява се с метален шиш и като е готова, питата се изважда и оставя да се поохлади върху решетка.



Честит празник и Наздраве!

41 Kommentare:

  1. Стархотна изглежда питата! И снимките са много сполучливи. Но май няма да смея да я опитам - хич не ме бива в месенето и точенето ://

    AntwortenLöschen
  2. Ееее, Дими.. прекрасна е :) Честит празник и на теб! Бъди жива и здрава.. И наздраве :)

    AntwortenLöschen
  3. Chestit praznik i na teb! Mnogo vkusno i krasivo!
    Shte se probvam i az.
    Izvinqvaj za latinicata,
    no BG izlizaha jeroglifi :)

    AntwortenLöschen
  4. Чудесна нова идея за сръчните ти ръце. Очите ми потънаха в снимките с твоето творение.
    В твоите нежни ръце усетих съвършенството и изобретателността ти. Лъха топлина, която си вложила при приготвянето на питата.

    Предложението е право в десятката :-)

    Поздрави най-сърдечен вълшебнице!!!
    Лати

    AntwortenLöschen
  5. Привет, Bulgariana :-) В месенето и мен хич ме няма, но си имам помощник - куйненски робот, та поне тази дейност ми се спестява..

    Наздраве, Зори :-)

    Пробвай рецептата - няма да съжаляваш, Блага!

    Олелеееее.. толкова ми липсва една изчервяваща се емотиконка! Благодарност голяма за чудесния комплимент, Лати!

    Сърдечени поздрави, приятели :-)

    AntwortenLöschen
  6. Честит празник!Питата е удивителна!Бъди щаслива!

    AntwortenLöschen
  7. Дими,така кажи,че с робот става. А аз си мисля, че трябва да вложа цялата си любов в тестото (докато го меся ;)). Обаче с точенето бая зор ще видя. С какво точиш ти? С българска тънка точилка или с тукашните тайгролери?

    AntwortenLöschen
  8. Дими,
    наистина за празника се приготвя Богородична пита.
    Очарована съм!
    При теб име, идея и изпълнение са като обвити в някакво тайнство.
    Целувки, Диана

    AntwortenLöschen
  9. Дими,
    Питата е просто великолепна
    Чудесно изпълнение
    Поздравления за празника
    :)

    AntwortenLöschen
  10. Фантастична погача....просто не знам какво да кажа.Идеята ти е вълшебна,а изпълнението е просто зашеметяващо.Целувам те.

    AntwortenLöschen
  11. Мили приятели, благодаря ви за хубавите думи! Радва ме одобрението, ценя мнението ви!!!

    Сърдечен поздрав за вас!

    AntwortenLöschen
  12. Bulgariana, с българска точилка и да искам няма да успея - малък е за нея кухненския плот, на който работя :-) След като първоначално имах дървена, взе да ми пуска някакви боклучета и я хвърлих. Зарекох се да си купя хубава точилка и.. знам ли, засега съм доволна, макар да тежи много: ползвам метален 'Teigroller', натъкнах се на него в "Leiner".

    AntwortenLöschen
  13. Прекрасна пита,както и всичките ти предложения!
    Всеки път,когато те посетя изпитвам възхищение от твоята работа.Поздравления!

    AntwortenLöschen
  14. Ами,Дими...какво да кажа...като нямам думи!В твоите ръце всичко изглежда вълшебно,вкусно, красиво...
    При пръв повод ще опитам и тази разкошна пита!
    Целувки!

    AntwortenLöschen
  15. Благодаря ви, Нанита, Краси! Ами.. питка, да: няма само да гледам из вашите блогове и да се облизвам... ;-)

    Бъдете здрави и усмихнати!

    AntwortenLöschen
  16. Край, не издържам вече! Отивам на обяд.

    AntwortenLöschen
  17. Да.. обедно време си е вече, време за похапване.. :-D

    Благодаря за посещението, Bla!

    AntwortenLöschen
  18. Дими, чудесна идея за оформяне на питка. А питката е просто перфектна! Особено ми харесва, че не е 'постна' а с плънка..ще се приеме много добре вкъщи! Целувки и хубав уикенд ти желая!

    AntwortenLöschen
  19. И на мен ми харесва, че е 'с нещичко'.. :-D

    Благодаря за одобрителния коментар, Мими!
    Поздрав от мен и пожелание за ведър уикенд :-)

    AntwortenLöschen
  20. 16 септември - рожденият ден на моята майка, най-добрата на света, разбира се. Твоята майчина пита ще приготвя специално за нея, нищо че тя самата не е при мен. Ей така, заради празника и заради чудесната ти идея. Благодаря ти!

    AntwortenLöschen
  21. Много бих се радвала! И още повече, ако резултатът: сполучлив и харесан и от теб самата :-)

    Да е жива и здрава майчето ти!

    Поздрав и :-)

    AntwortenLöschen
  22. Получи се превъзходноооооо! Половинката ми каза, че това се превръща в неговата любима питка. Разбира се, на външен вид имаше някои разлики от твоята. Не мога да се меря с теб, няма как. Но стана пухкава, мекичка, с хрупкава коричка. С една дума - божествена! Може ли да разкажа с линк към твоята рецепта и мои снимки в блога си? Благодаря още веднъж за оригиналната идея. Отпразнувахме традиционно с хляб, шарена сол и вино... но какъв хляб, пък и какво винце :)

    AntwortenLöschen
  23. Ах, как се радвам :-))) Толкова ми е драго, че съм била полезна и ви е било вкусно!
    Ще ми е приятно да споменеш в блога си - питата наистина си заслужава..

    Благодаря на свой ред, Рос! Поздрав и :-)

    AntwortenLöschen
  24. Днес видях тази превъзходна пита.Направо останах поразена от идеята.Само два часа по-късно започнах приготовлението й.Получи се истинско вълшебство-вкусно и красиво!Благодаря!

    AntwortenLöschen
  25. Изключително драго ми е да прочета коментара ти, Ани! Благодаря за одобрителния отзив!

    Поздрави и всичко най-добро :-)

    AntwortenLöschen
  26. divna je i ukusna !!Hvala !!!:)
    http://ruza123.coolinarika.com/slike/prikazi/358453

    AntwortenLöschen
  27. Majstorski napravljeno, Ruzo!

    Hvala i pozdrav od srca :-)

    AntwortenLöschen
  28. Дими, днес опитах да направя питата, но не се получи, както очаквах. :(
    След като смесих всички изброени продукти в купата, тестото се получи с гъстота на гъсто кексово тесто. Наложи се да добавя още 350-400 грама брашно, за да успея да го събера на топка + още 50-100 гр за оформяне. По принцип замесвам много меко тесто, за да може тестото да остане пухкаво след печене, т.е. дори и след термичната обработка да не се сбие хлябът. Водейки се по това обикновено замесвам в съотношение 50:50 (60:40) сухи:течни продукти.
    Разликата във влажността на брашното също предполагам е причина за разликата, но не очаквах да е толкова голяма. :(

    AntwortenLöschen
  29. Ах, Ева! Съжалявам за разочарованието ти! Наистина не знам какво да ти кажа.. Чувствам се някак си неудобно и доста натъжена от факта, че точно на теб, с всички прекрасни пити и тестени, които съм разглеждала из страниците на сайта ти, тази не се е получила.. :-/
    Със сигурност при правене на пита ми влиза по-малко от кило брашно, все остават по около 150-200гр, дори и да сложа повечко в доумесването при оформянето. Няма да оставя случая така и в близко време ще направя питата - много внимателно ще проследя процеса и пиша отново.
    Въпреки тази неприятност, Ева, желая ти здрави, успешни и усмихнати есенни дни :-)
    До скоро!

    AntwortenLöschen
  30. Привет, Дими! Грешка съм допуснала в изписване на съотношението сухи-течни продукти. Моля да ги поправиш!
    Имах предвид, че обикновено това съотношение при мен е 2:1, т.е. 200 гр брашно към 100 мл течност.
    Съжалявам, че съм те натъжила, не съм искала това! :(
    Не съм се отказа и аз, ще опитам отново да я направя. :)
    Прегръдки! :)

    AntwortenLöschen
  31. Дими, според мен е от значение и методът на замесване. Може би, ако тестото се замеси в робот, това съотношение на продуктите да е без проблеми, но при ръчното обезателно трябва или да се намали количеството на млякото, или да се увеличи това на брашното. Другото за което се сещам е да се замеси при постоянно бъркане и постепенно добавяне на течностите, като в същото време се увеличи и времето за измесване на тестото.
    Със сигурност ще опитам отново! :)

    AntwortenLöschen
  32. Привет, Ева :-)

    Mоже и до известна степен да се влияе тестото от начина му на замесване - аз на ръка не го правя, не обичам - трудно ми е и избягвам. Ползвам кухненския робот като се старая от моя страна усилията да са минимални, често доумесвам едва когато трябва да се оформя питата т.е. тестото е втасало един път и разделено на няколко части..
    Но пък.. от много време не съм правила пита, време е - ще я следя из късо! - може пък аз да съм допуснала неточност в продуктите.

    Поздрави сърдечни и :-)))

    AntwortenLöschen
  33. Ева, взех много при сърце случилото се и се разтърсих в кутията с работните рецепти с надеждата да намеря 'черновата' на Майчината пита. Е, в момента се чувствам още по-неловко! В записката ми количеството на прясното мляко е цифра, която е нещо средно между 5 и 3, толкова бързо и некрасиво, нечетливо съм я изписала, че в последствие без да се замислям твърде, съм се подвела. С чувство на вина и съжаление редактирах 500мл в рецептата на 300мл прясно мляко. Моля за извинение, Ева! Толкова съжалявам, че съм те подвела с рецептата на иначе тази наистина много интересна, ефектна и страшно вкусна пита! Ще потърся начин да се реванширам пред теб!
    Още веднъж: моля за извинение! А от друга страна: огромна благодарност! - коментарът ти е причина за проверка и съответно корекция!

    Поздрави най-сърдечни, Ева и пожелания за всичко най-добро и вкусно в кухнята ти :-)

    AntwortenLöschen
  34. Дими, няма за какво да се извиняваш! Със сигурност ще се опитам още веднъж да я направя, много ми харесва, а сигурна съм, че е много вкусна! Добавката на колбас ще се понрави на всички вкъщи! :)
    Сърдечни поздрави и пожелания за вкусни, изпълнени с много топлина, здраве и обич предстоящи празници ти желая от сърце! :)
    Прегръдки :)

    AntwortenLöschen
  35. Благодаря ти от сърце, Ева! И за прекрасните благопожелания (да се връщат стократно!), и за симпатията и милото отношение!

    Бъди здравa!

    AntwortenLöschen
  36. С малко закъснение, но все пак я направих, Дими! Стана невероятно вкусна, благодаря ти за рецептата! Ето я: http://www.evatoneva.com/index.php?option=com_content&view=article&id=286:maternabread&catid=7:pitiipogachi&Itemid=9. :)
    Сърдечни поздрави и топли прегръдки

    AntwortenLöschen
  37. Ах, Ева! Веднага надникнах :-)

    Прекрасна си я направила! Благодаря ти, че не се отказа и разколеба: резултатът си заслужава!

    Радвам се, че ти се е усладила!
    Много ми е драго!

    Поздрави от все сърце :-)))

    AntwortenLöschen
  38. Дими,миналата година правих тази питка,само че без усуканите охлювчета,стана много красива,а се оформя толкова лесно!Благодаря ти за страхотната идея !
    Хубав ден и поздрави на любимата Виена!

    AntwortenLöschen
  39. Драго ми е, Еликсир! Толкова приятно ми стана след прочитане на коментара ти! Благодаря ти от сърце за доверието, вниманието и одобрението!

    Поздрави и от мен :-)))

    AntwortenLöschen